Visitants:

Competències digitals

Les competències digitals podem definir-les com el conjunt de coneixements, valors, creences i capacitats necessàries per fer ús de les tecnologies digitals de forma segura, crítica, col·laborativa i creativa, en el marc d'prenetatge, però també de l'oci, la inclusió i la participació en la societat digital. (European Comission, 2018).


Per ser un millor docent, cal adquirir les competències digitals i a més, propiciar que el nostre alumnat les adquirisca. Aquestes estan dividides en cinc àrees:


Àrea 1: Informació i alfabetització de dades.

Consisteix a saber navegar per internet, fer ús dels navegadors, sabent buscar i filtrar la informació i el contingut digital. Però no sols ens val en saber buscar, necessitem saber avaluar allò que trobem en la xarxa i també saber manejar aquest contingut.

Com a proposta didàctica podríem ensenyar a l'alumnat a utilitzar Google Kids per cercar informació relacionada amb el projecte o temàtica de l'aula.


Àrea 2: Comunicació i col·laboració.

Important saber interactuar, compartir, comprometre's i col·laborar a través de les tecnologies digitals. I altre aspecte fonamental, és tindre en compte la identitat digital, aquella empremta que deixem nosaltres en la xarxa.

Conèixer les normes de conducta en interaccions en línia i ser capaç de protegir-se a si mateix/a i protegir els altres de possibles perills en línia (per exemple, el ciberassetjament), desenvolupar estratègies actives per a la identificació de conductes inadequades.

Podríem ensenyar als infants com funciona el Whatsapp i també treballar els valors de respecte, igualtat, cooperació, col·laboració... Per tal de previndre els perills de la xarxa.


Àrea 3: Creació de contingut digital.

Ser capaços de crear contingut digital, i també de modificar contingut digital per millorar-lo. També és valuós conèixer les llicències, informar-se sobre la protecció de dades i referenciar correctament per no cometre plagi. Fer modificacions en programes informàtics, aplicacions, configuracions, programes.

Una proposta d'activitat podria ser ensenyar als xiquets i xiquetes com funciona el Paint, i fer que creen contingut digital o modifiquen una fotografia amb aquesta aplicació.


Àrea 4: Seguretat.

Protegir els dispositius i els continguts digitals propis, comprendre els riscos i amenaces en xarxa i conéixer les mesures de protecció i seguretat. També cal entendre la gestió de les nostres dades personals que fan els programes i serveis digitals, per tal de protegir-les. Així mateix, cal respectar la privacitat d'altres i protegir-nos d'amenaces.

Evitar riscos per a la salut relacionats amb l’ús de la tecnologia pel que fa a amenaces per a la integritat física i el benestar psicològic. I també reflexionar sobre l'impacte de les tecnologies en el medi ambient i actuar en conseqüència.

Una proposta per a l'aula d'infantil podria ser una excursió a un ecoparc o a alguna zona on haga residus tecnològics, per conscienciar sobre l'impacte que tenen sobre el medi ambient.


Àrea 5: Resolució de problemes.

Detectar problemes tècnics i saber resoldre'ls, Identificar necessitats i buscar possibles solucions tecnològiques. Ser capaç de fer un ús innovador de les noves tecnologies. Saber identificar que es podria millorar sobre la competència digital i aportar noves idees.


Dintre d'aquestes àrees hi ha diferents nivells (bàsic, intermedi, avançat, expert)

Una tasca per als docents seria revisar aquest document i reflexionar sobre quines competències tenim adquirides i en quin nivell ens trobem, i hem de proposar-nos millorar en totes.

Podeu trobar tota la informació detallada en el següent enllaç:



European Comission (2018) DigComp into action. Get inspired. Make it happen. A user guide to the European Guide to the European Digital Competence Framework. Luxembourg. Publications Office of the European Union. Recuperado de http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC110624/dc_guide_may18.pdf 

Comentaris

Entrades populars