Reflexió sobre tasca fotogràfica 📷
LA PROTECCIÓ DE DADES:
Jo per la meua experiència personal com a monitora en escoles d’estiu i menjadors, ja sabia que necessitem l’autorització de les famílies per fotografiar als menors.
Això no obstant, he aprés alguns aspectes nous, com per exemple que necessitem l’autorització de tots els tutors legals, encara que no estiguin separats.
També he pogut conèixer que l'article 5.1 del Reglament de desenvolupament de la LOPD (Llei Orgànica de Protecció de Dades) precisa que es considera una dada de caràcter personal “qualsevol informació numèrica, alfabètica, gràfica, fotogràfica, acústica o de qualsevol altre tipus que involucre a persones físiques identificades o identificables”
Per aquest motiu, les fotografies es consideren dades personals i necessitem l’autorització dels representants legals dels menors de catorze anys per publicar-les a xarxes socials, revistes, blogs… però també per realitzar-les.
També m’ha sigut molt útil conèixer l’estructura i les dades necessàries per a emplenar una sol·licitud d’autorització per a publicar fotografies de menors.
-Dades dels representants legals del menor.
-Especificar a qui cedeixen els drets d’autor.
-Indicar com i perquè volem utilitzar les fotos.
-Incloure un apartat de bones pràctiques (per tranquil·litzar als familiars).
-Firma dels representants legals.
-Fer al·lusió al compliment de la Llei Orgànica de Protecció de Dades.
També he pogut reflexionar sobre com les apps tenen informació privada sobre menors d'edat, no obstant la responsabilitat recau sobre els pares, per no controlar l’ús que fan els seus fills de les noves tecnologies.
En definitiva, trobe que vivim en una societat on la nostra informació ens és robada diàriament, molts adults ens som conscients que els permisos que acceptem, les galetes i en definitiva que tot el que pengem a internet deixa de ser nostre i no es pot esborrar. No obstant això, els menors no són conscients i és responsabilitat nostra protegir-los fins que almenys puguen decidir per ells mateixos a qui cedeixen les seues dades.
PROCÉS FOTOGRÀFIC:
Pel que fa a la fotografia, en primer lloc, he aprés sobre la resolució d’imatge, com dependent del dispositiu amb el qual realitzarem la foto aquesta millora. També depén del mitjà que utilitzem per digitalitzar-la, per exemple, a través de l’app Whatsapp les imatges perden resolució.
Utilitzarem els píxels i les polzades per mesurar la resolució.
També em van resultar de gran utilitat les 13 regles de composició fotogràfica.
En primer lloc identificar el focus d’interés, després omplir l'enquadre.
El tercer element fou més difícil per mi, corresponent a les línies, línies horitzontals, verticals i diagonals que ens condueixen cap al focus. També, en relació amb les línies trobem el flux, que condueix la mirada creant la il·lusió de moviment.
També trobem la direcció, quan observar una imatge sabem cap on es dirigeix.
Un altre recurs és la repetició successiva d'elements. També l’ús del color, que vam comentar a classe, pot tindre molts significats.
Per algun motiu compositiu queden visualment atractives les composicions de tres, tenim com a resultat una imatge equilibrada.
Comentar que ja coneixia la regla dels tres terços, consistent en situar els focus d’interés en un terç de la imatge.
L'espai negatiu consisteix a utilitzar un fons fosc i col·locar l'element d’interés a una banda en color blanc.
Treballar el desenfocament, el focus enfocat i el fons desenfocat.
Utilitzar un emmarcat natural per a una fotografia o les corbes en s per transmetre moviment o sensualitat.
He utilitzat l’aplicació "Pixlr" per a l’edició fotogràfica.
Pel que fa a la realització de les fotos, les he realitzades amb la meua càmera fotogràfica digital, vaig estar fullejant el manual per millorar el control de l’entrada de llum, l’enfocament, l'obertura… En definitiva, he aprés a utilitzar millor el meu dispositiu fotogràfic gràcies a aquesta pràctica.
He volgut utilitzar la plataforma Google Fotos posat que està a disposició de tothom i mai l’havia utilitzada.
He descobert que em permet emmagatzemar, publicar i administrar les meues fotografies a manera de núvol. És molt pràctica i fàcil d’utilitzar, penso instal·lar-la al meu mòbil i fer ús d’ella.
Com a inconvenient trobo que les fotografies tarden molt a pujar-se'n, tal vegada és problema de la meua connexió.
RELACIÓ AMB LA PRÀCTICA DOCENT:
Per altra banda, pel que fa a l'àmbit educatiu, he aprés que durant tota la meua etapa educativa mai m’havien ensenyat res sobre composició fotogràfica o sobre el dret a la mateixa imatge.
Exceptuant una optativa que vaig cursar a segon de Batxillerat anomenada Imatge i so. On ens van donar pautes bàsiques sobre l’ús de les noves tecnologies.
Per mi la fotografia és necessària i està present en tots els àmbits de la nostra vida (en l’educació, en els mitjans de comunicació, en les tendes, en internet, en els productes de la llar…) per tant hem d’ensenyar als infants a interpretar les fotografies i realitzar-les, ja que es poden realitzar amb qualsevol dispositiu mòbil, tablet, ordinador…
L’aprenentatge de la fotografia és complex, no obstant els infants poden aprendre de forma transversal realitzant fotografies. Per exemple, aprenent els conceptes vertical i horitzontal, prop i lluny o realitzant fotografies a elements d’un determinat color per classificar-los. D’aquesta manera els motivaria més a aprendre perquè tindria un significat.
PROPOSTA ACTIVITAT:
Jo l’any passat a les pràctiques vaig tindre l’oportunitat d'executar una activitat relacionada amb el projecte del cos humà, tractàvem el color de la pell i vam executar l’activitat Pantone. Per grups, els alumnes es realitzaven retrats utilitzant la meua càmera digital, que prèviament els havia ensenyat com funcionava (tot i que ells pareixien ja saber com fer-ho), i després els ensenyava com retallar les fotos, eliminar el fons i col·locar de fons el color de la seua pell amb un programa de Photoshop, per finalment crear un mural amb totes les tonalitats de pell dels alumnes, per què s'adonen que encara que els nostres ulls no ho perceben la fotografia ens ensenya com cadascú tenim un color diferent de pell.
Sobre mi he aprés que no tenia ni idea de fotografia, que feia les fotos sense parar comte de l’enfocament, la llum, el punt de focus, el color ni res.
Simplement, la feia a la babalà.
Però també he pogut observar que aprenc de pressa i que m’agrada la fotografia, per això en el seu dia em vaig comprar la càmera fotogràfica, però la tenia guardada, perquè mai no havia dedicat temps a aprendre.
Penso que les TIC i les xarxes socials, depenent de l’edat, són un recurs fonamental per als docents per a connectar amb l’alumnat, els nens i nenes aprenen d’allò que els desperta l’interés i hui dia els mòbils, la tauleta tàctil, el Tik Tok, Among us, entre molts altres… són les principals fonts de motivació dels alumnes i a més amb dedicació podem aconseguir que aprenguen a partir d’aquestes els continguts curriculars.
Això sí, sense deixar de banda la responsabilitat, hem d’ensenyar-los els riscos de les noves tecnologies i les xarxes socials i també com fer un bon ús.
En la societat actual, com he comentat anteriorment la fotografia té presència en tots els àmbits de la societat, pel que fa a transmetre informació el podem trobar en cartells, senyals, noticiaris, també com a font de manipulació per a campanyes polítiques, publicitat… i també per exhibir el nostre dia a dia en les xarxes socials.
No obstant hem d’ensenyar a l’alumnat que les fotografies es poden manipular per fer-nos creure el que no és o per atemptar contra els nostres drets individuals, per això hem de tindre cura de les fotografies que pengem a la xarxa.
EL MEU ÚS D'INTERNET I LA GESTIÓ DE LA PRIVACITAT I SEGURETAT:
Jo personalment he assumit que Google ho sap tot de mi, tinc un dispositiu Alexa a la meua casa, un telèfon mòbil i un ordinador. He activat més d'una vegada la ubicació i el Bluetooth. He introduït les meues dades personals i fins i tot el meu conter bancari.
Sempre accepto tots els permisos i les galetes perquè si no no puc accedir a la informació que busco, però soc conscient que estic venent la meua informació.
No tapo cap càmera de cap dispositiu perquè penso que amb totes les fotografies que passem pel whatsapp ja ho saben tot de mi.
No considero que estiga fent un bon ús de l'internet, però tampoc em van ensenyar a fer-lo i per tant, hi ha coses que ja no puc canviar. El que sí que he començat a canviar és la meua empremta digital, per a les oposicions públiques el dia de demà, si busques el meu nom a internet no surt cap fotografia meua. Els meus perfils en les xarxes socials són del més formal i sobre mi pots trobar informació sobre curses populars, referents a l'UJI o l’escola d'idiomes, el que trobe tot un èxit.
La meua mirada cap al món de la fotografia ha canviat, ara quan veig una pel·lícula o una imatge intento analitzar tots els elements compositius per entendre la intencionalitat del fotògraf. Penso que he millorat molt i he incorporat molts aprenentatges que em serviran per a la meua tasca docent i fins i tot per a la meua vida quotidiana.
Vull concloure aquesta reflexió amb una de les fotografies que vaig fer de la meua gata durant la pràctica fotogràfica.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada